Social media fouten door ondernemers

Meest gemaakte social media fouten door ondernemers

Ben jij ondernemer en heb je het gevoel dat social media niet werkt voor jouw bedrijf? Lees dan zeker verder, want in artikel lees je de meest gemaakte social media fouten door ondernemers. Op nummer 1 in de meest..

Ben jij ondernemer en heb je het gevoel dat social media niet werkt voor jouw bedrijf? Lees dan zeker verder, want in artikel lees je de meest gemaakte social media fouten door ondernemers.

Op nummer 1 in de meest gemaakte social media fouten: Geen social media strategie

Met stip op nummer 1 in de meeste gemaakte social media fouten, is het niet hebben van een social media strategie. Wanneer je geen duidelijk doel voor ogen hebt, weet je ook niet of social media marketing werkt. daarnaast verspil je een hoop energie en tijd als je alleen maar met hagel gaat schieten. Een goede social media strategie gaat uit van je doelstellingen en doelgroep. Vervolgens kies je bij de doelgroep de juiste kanalen en maak je content die waardevol, boeiend en interessant is voor de doelgroep. Maandelijks controleer je de resultaten en kun je jouw content steeds verder optimaliseren, zodat jij nog beter kunt aansluiten bij de wensen en behoeften van jouw potentiële klanten.

Het ontbreken van doelstellingen in je social media activiteiten

Zonder doelstellingen weet je ook niet of al jouw inspanningen resultaat hebben opgeleverd. Als je niet weet wat het resultaat zou moeten zijn, blijf je met hagel schieten. Het is één van de meest gemaakte social media fouten. Wees hier heel concreet in, maak doelstellingen die SMART zijn en zorg ervoor dat je maandelijks je vooruitgang controleert. Zo weet je of je inderdaad een stuk dichten bij je doelstellingen bent gekomen dan de maand ervoor

Geen waarde toevoegen aan de doelgroep

Jouw potentiële klant zit er niet op te wachten dat jij continue promotionele boodschappen verspreid. Goede contant is een mix, tussen informatieve content, vermakelijke content, content dat interactie oproept, leerzame content en promotionele content. Houdt in jouw social media marketingstrategie altijd de  de 70-20-10 regel aan. 70% van je content bestaat uit het geven van tips en adviezen, 20% van jouw content bestaat uit informatieve content van derden en 10% staat in het teken van promotionele content voor jouw onderneming, product of dienst.

social media fouten door ondernemers

Geen rekening houden met de klantreis

Voordat jouw potentiële klant überhaupt overweegt om klant te worden, doorloopt hij of zij verschillende fasen van de klantreis. Kort gezegd komt het erop neer dat een potentiële  klant je eerst moet leren kennen. Wanneer je promotionele content aanbiedt op het moment dat hij of zij nog helemaal niet weet welke waarde jij toegevoegd en welke kwaliteiten jij hebt, zal een dergelijk promotioneel bericht alleen maar afschrikken. Het is de kunst om de juiste informatie bij de juiste persoon te brengen op het juiste moment.

Je adverteert niet tot nauwelijks

Helaas is de tijd voorbij dat je alleen met het plaatsen van berichten op je pagina of account zorgt voor voldoende zichtbaarheid. Het organisch plaatsen van berichten zoals dat heet, is uiteraard wel een must om te starten met het vergroten van je online zichtbaarheid. Let wel dat jouw berichten dan in eerste instantie alleen worden getoond aan de mensen die je pagina geliked hebben of je volgen. Pas wanneer andere mensen jouw bericht liken of delen word jij zichtbaar voor anderen, die wellicht niet toebehoren aan jouw doelgroep. Post je dus alleen organisch, dan ben je onvoldoende zichtbaar en kun je het gevoel krijgen dat social media niet werkt voor jouw onderneming. Investeer dan ook zeker in het gericht adverteren op social media voor meer bereik.

Je doet te weinig met je statistieken

Denk je dat social media niet werkt voor jouw onderneming? Bekijk dan eens goed je statistieken. Elke social media kanaal biedt de mogelijkheid om statistieken in te zien. Het is belangrijk om hier regelmatig goed naar te kijken, want zo weet je of je berichten aanslaan bij je doelgroep en weet je welke berichten het meest interessant zijn voor hen. Adverteer je al op social media? Dan is het nog belangrijker om je statistieken in de gaten te houden. Je wilt immers wel weten welke advertentie nu zorgt voor de meeste engagement of conversie.

Als laatste fout in de meest gemaakte social media fouten “Fake it till you make it” is

Deze uitspraak hoor ik vaak terug bij ondernemers. Maar ik zou het zeker afraden om met deze gedachtegang te markt te betreden. Eerlijkheid duurt het langst. Dus ben jij startende ondernemer, vertel dat ook gewoon. Mensen zullen dan veel eerder geneigd zijn om juist die opdracht aan je te gunnen. En zeg nou eerlijk wie wordt er nu warm van een hoop “blabla”. gewoon niet doen dus!

Deel dit artikel

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest

Check ook deze artikelen over online marketing...